Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) starter i disse dager en kampanje

Fra melk.no har vi mottatt følgende som vi gjerne deler med våre medlemmer.

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) starter i disse dager en kampanje, og ønsker med dette å gi informasjon om bakgrunnen.

Nettet flommer over av udokumenterte kostholdstips fra kjendiser, bloggere og influencere. Detox, juice-kurer og proteinpulver havner i kategorien JA-mat, mens helt vanlige matvarer som melk, bananer, brød og ost kategoriseres som NEI-mat.

Samtidig sier mange ungdomsskolejenter at de flere ganger i uken leser blogger om mattrender og dietter.  Alt for mange av dem sier at de ukentlig har dårlig samvittighet når de spiser eller har spist. Mange unge jenter sier også at de kutter ut melk fordi de har lest eller hørt noe negativt om melk i den senere tid.

Vi i Melk.no vil med vår kampanje rett og slett oppfordre foreldre til å snakke med barna om mat før Internett gjør det. Vi ønsker å bidra til økt kunnskap om Helsemyndighetenes kostråd og formidle at barna våre ikke trenger ekstreme dietter eller å kutte ut matvaregrupper. Vanlig mat er bra nok!

Kampanjen går først og fremst i sosiale medier. Vi setter stor pris på om du er interessert i å dele den med andre hvis den engasjerer.

Bruk da gjerne #vanligmaterbranok.

 

Du finner kampanjen vår både på vår facebookside, instagram og twitter. Flere og kortere filmer og poster vil bli lagt ut i nær fremtid.

Filmen kan gjerne deles fra vår Facebookside her: https://www.facebook.com/melk.no/videos/1875872069116836/

Med vennlig hilsen

 

Jan Arvid Dolve

Generalsekretær