Dagens lille – om bein!

Informasjon om bein. Sammen med musklene fungerer beinene som kroppens ryggrad og bevegelsesmekanisme. Skjelettet tjener også til å beskytte indre organer...

Informasjon om bein.

Sammen med musklene fungerer beinene som kroppens ryggrad og bevegelsesmekanisme. Skjelettet tjener også til å beskytte indre organer som hjerte, lunger og hjerne. I tillegg fungerer beinet som kroppens mineralbutikk. Voksne har ca 206 bein. Det største menneskelige beinet er lårbenet og det minste er det auditive beinet (sokkelen) inne i øret.

Ben er levende vev som regenererer seg gjennom hele livet. Benregenerering er treg, da skjelettregenerering som helhet tar omtrent ti år. Benregenerering skjer som et samarbeid mellom beinbrytende celler (osteoklaster) og beindannende celler (osteoblaster). Når benmetabolismen er i balanse, bygger beinbyggende celler like mye nytt beinvev i stedet som beinspisende celler har «spist» det. Ben blir sprø hvis beinspisende celler fungerer mer effektivt enn celler som bygger celler. Osteoporose den mer omfattende skjørheten i bein enn vanlig.

Beinvevets struktur varierer i forskjellige deler av skjelettet. Stamdelene av lange bein og overflatedelene av bein er kortikale bein. Cortex er vanskelig fordi strukturelle deler er tett og regelmessig organisert. Endene på beinene, de indre delene av de små beinene og ryggvirvlene er hovedsakelig pimpstein. Strukturen til pimpsten er svampaktig, noe som gjør den mindre holdbar enn skallet.

Alle har muligheten til å påvirke tilstanden til sine egne bein. I alle livsfaser er grunnlaget for sterke bein et variert kosthold, tilstrekkelig inntak av kalsium, protein og vitamin D og trening og fallforebygging. Dette er små ting som skjer i hverdagen, men som er viktige for beinhelsen. Du kan lære mer om bein-sunn livsstil gjennom et medlemsskap i forbunder. Se innemdlingsksjema på toppen av 1. siden.

Å opprettholde beinhelsen krever ikke mirakler, men små gjerninger i hverdagen. Hjørnesteinene i beinhelsen er et variert og sunt kosthold som inkluderer nok kalsium og protein, tilstrekkelig vitamin D-inntak, regelmessig trening og fallforebygging. Røykfritt og moderat alkoholforbruk spiller også en nøkkelrolle.