Endringer i folketrygdloven – plikt til direkte oppgjør fra 1. januar 2021

Fra 1. januar 2021 må alle helseaktører ha avtale om direkte oppgjør med Helfo hvis pasienten skal få dekket utgifter...

Fra 1. januar 2021 må alle helseaktører ha avtale om direkte oppgjør med Helfo hvis pasienten skal få dekket utgifter til behandling. Dette er en endring i folketrygdloven som Stortinget vedtok 24. november. For de fleste pasienter innebærer lovendringen om plikt til direkte oppgjør ingen endring. I dag har alle fastleger og de fleste behandlere direkte oppgjør med Helfo, og pasienten betaler bare en egenandel og eventuell egenbetaling ved behandling hos disse. Imidlertid har en del pasienter selv måttet kreve refusjon fra Helfo for helsetjenester hos behandlere uten direkte oppgjør.

 Hva må du som pasient passe på?

Behandleren må informere deg som er pasient, om han/hun har direkte oppgjør med Helfo. Du er selv ansvarlig for å velge en behandler med direkte oppgjør, og hvis behandleren din ikke opplyser om dette, bør du spørre. Etter helsepersonelloven § 6 har helsepersonell en plikt til ikke å påføre pasienten unødige kostnader. Du kan derfor forvente at behandleren din opplyser deg om kostnader ved behandlingen slik at du kan forstå og ta stilling til kostnadene.

Her kan du lese mer om Stortingets behandling av lovendringen.

De som ikke har direkte oppgjør, kan ikke praktisere for trygdens regning. Tjenesteyteren må informere sine pasienter om de har direkte oppgjør.

De som ikke har direkte oppgjør, kan ikke praktisere for trygdens regning. Tjenesteyteren må informere sine pasienter om de har direkte oppgjør.

Informasjon er motatt fra FFO og vi deler den gjerne med våre medlemmer.

Viktig at medlemmene vet dette. Det er ikke så mange som ikke har direkteoppgjør, men noen tannleger har det ikke.